Μοιραστείτε το:

Όλοι γνωρίζουμε πόσο σημαντικό είναι να αγαπάμε το σώμα μας και να φροντίζουμε να το διατηρούμε υγιές και σε καλή κατάσταση. Πόσοι όμως από εμάς ξέρουμε ότι είναι εξίσου σημαντικό να κρατάμε σε φόρμα και το μυαλό μας, ώστε να αποδίδει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του και να συνεχίσει να λειτουργεί ικανοποιητικά και στα χρόνια που έρχονται;

 

Η ομορφιά (του εγκεφάλου) θέλει θυσίες

Το να προσπαθεί κανείς να διατηρήσει την καλή υγεία του εγκεφάλου του είναι σαφώς μία δύσκολη υπόθεση, για δύο βασικούς λόγους. Ο πρώτος είναι ότι για να υπάρχει αποτέλεσμα, πρέπει κανείς να καταβάλλει συνειδητή προσπάθεια γι’αυτό καθόλη τη διάρκεια της ζωής του. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι, σε αντίθεση με τη δίαιτα, όπου μπορεί κάποιος να καταλάβει αν έχασε κιλά χωρίς καν να ανέβει στη ζυγαριά, το αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας δεν είναι άμεσα εμφανές – άρα και το κίνητρο είναι μικρότερο.

Οι επιστήμονες όμως επιβεβαιώνουν ότι όσοι μένουν πιστοί στο στόχο τους, ανταμείβονται γενναιόδωρα. Η μνήμη, η προσοχή και οι υπόλοιπες νοητικές τους λειτουργίες αρχίζουν σταδικά να λειτουργούν σε υψηλότερο επίπεδο, η καθημερινότητά τους γίνεται ευκολότερη και ταυτόχρονα, οι πιθανότητές τους να εμφανίσουν κάποια στιγμή στο μέλλον νόσο Αλτσχάιμερ ή κάποια άλλη μορφή άνοιας μειώνονται σημαντικά.

 

Από τη θεωρία στην πράξη

Αμέτρητα είναι πράγματα που μπορούμε κάνουμε για να κρατήσουμε το μυαλό μας σε φόρμα. Κάποια από αυτά, όπως το να αποφεύγουμε την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, μπορεί να τα γνωρίζουμε ενστικτωδώς. Άλλα, όπως το να γελάμε περισσότερο, ίσως δεν τα φανταζόμασταν ποτέ.

Υπάρχουν όμως δύο στοιχεία που μπορούν να μας καθοδηγήσουν στις επιλογές μας. Το πρώτο είναι πως ότι κάνει καλό στην καρδιά, κάνει καλό και στον εγκέφαλο. Η μεσογειακή διατροφή, η φυσική άσκηση, ο τακτικός προληπτικός έλεγχος και η αποφυγή του άγχους παίζουν καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση τόσο της σωματικής, όσο και της διανοητικής μας υγείας.

Το δεύτερο μυστικό, είναι η διανοητική άσκηση. Μην αφήνετε το μυαλό σας να τεμπελιάζει. Δώστε του συνέχεια καινούρια ερεθίσματα! Λύστε σταυρόλεξα. Παίξτε επιτραπέζια παιχνίδια. Οργανώστε ένα ταξίδι ή μια κοντινή εκδρομή. Ξεκινήστε μαθήματα κιθάρας, Ιταλικών, ζωγραφικής ή χορού – οτιδήποτε ταιριάζει στα ενδιαφέροντά σας. Μην αφήνετε ούτε μία μέρα να περάσει χωρίς να μάθετε κάτι καινούριο.  Σκεφτείτε τον εγκέφαλο  σαν έναν από τους μυς του σώματός μας: όσο πιο πολύ τον «γυμνάζουμε», τόσο περισσότερο δυναμώνει.

 

«Κουρδίστε» τον εγκέφαλό σας σε 24 ώρες

Αν θέλετε να δώσετε στον εγκέφαλό σας τη φροντίδα που του αξίζει, αλλά δεν ξέρετε από πού να ξεκινήσετε, κάντε το πρώτο βήμα εντάσσοντας την καθημερινότητά σας μερικές απλές, αλλά εξαιρετικά ωφέλιμες συνήθειες.

Πρωί

Ξεκινήστε τη μέρα σας με γυμναστική. Αφήστε στην άκρη τις δικαιολογίες, βάλτε το ξυπνητήρι μισή ώρα νωρίτερα και ασκηθείτε σωματικά για τουλάχιστον 30 λεπτά, 5 φορές την εβδομάδα. Επιλέξτε μία μέτριας έντασης δραστηριότητα, όπως είναι το ζωηρό περπάτημα ή το ποδήλατο.

 

Μεσημέρι

Βάλτε τη μεσογειακή διατροφή στο τραπέζι σας. Χρησιμοποιήστε στο μαγείρεμα συστηματικά ελαιόλαδο και καταναλώστε αύθονα φρούτα και λαχανικά εποχής, όσπρια και δημητριακά. Προτιμήστε τα ψάρια και τα πουλερικά και μειώστε σημαντικά την κατανάλωση κόκκινου κρέατος.

 

Απόγευμα

Διαβάστε ένα βιβλίο. Το διάβασμα αποτελεί έναν από τους καλύτερους τρόπους για να ασκηθείτε διανοητικά. Αν έχετε παιδιά, μάθετε και σ’ αυτά ν’ αγαπούν το διάβασμα από μικρά. Όπως είχε πει ο Άλμπερτ Αϊνστάιν, «Αν θέλετε να γίνουν τα παιδιά σας έξυπνα, διαβάστε τους παραμύθια. Αν θέλετε να γίνουν ακόμα πιο έξυπνα, διαβάστε τους περισσότερα παραμύθια».

 

Βράδυ

Αποβάλλετε το άγχος και την ένταση της ημέρας, χαλαρώνοντας με αγαπημένα σας πρόσωπα. Μισή ώρα πριν ξαπλώσετε, κλείστε οποιαδήποτε συσκευή με οθόνη υπάρχει γύρω σας: τον υπολογιστή, την τηλεόραση, το κινητό. Κοιμηθείτε για τουλάχιστον 7 με 8 ώρες ώστε να δώσετε την ευκαιρία στον εγκέφαλό σας να αρχειοθετήσει τα ερεθίσματα που έλαβε μέσα στη μέρα και να ανασυγκροτηθεί.

 

Όλγα Λυμπεροπούλου 
Γνωστική νευροψυχολόγος, M.Sc.
Ειδίκευση στην 3η Ηλικία και τις Άνοιες
Υπεύθυνη Κέντρου Διαταραχών Μνήμης
 
Τηλέφωνο για ραντεβού: 6993305422

* Διαβάστε το άρθρο όπως δημοσιεύθηκε στο the K-magazine στις 12.11.2014 εδώ.

Αύξηση/Μείωση γραμματοσειρών